Eπιχειρηματολογικά λέγονται τα
κείμενα στα οποία παρουσιάζουμε την άποψή μας, τη γνώμη μας (θετική ή αρνητική) για κάποιο
συγκεκριμένο ζήτημα και επιδιώκουμε να πείσουμε τον αναγνώστη ότι η άποψή μας
είναι σωστή, ότι έχουμε δίκαιο, με λογικά επιχειρήματα.
Για να οργανώσουμε σωστά
κάποιο κείμενο τέτοιου είδους πρέπει:
1.Να
αναφέρουμε αρχικά ποια είναι η άποψή μας, η θέση μας πάνω στο
συγκεκριμένο ζήτημα χρησιμοποιώντας φράσεις, όπως: Η άποψή μου... / Η
γνώμη μου είναι... / Πιστεύω ότι... / Νομίζω.... / Θεωρώ πως... κ.ά.
2.Να αναλύουμε
στη συνέχεια ένα ένα τα επίχειρήματά μας, παρουσιάζουμε δηλαδή τους συλλογισμούς μας με τους
οποίους θα υποστηρίξουμε την άποψή μας (θετική ή αρνητική), φροντίζοντας κάθε φορά να τους
δικαιολογούμε με τις κατάλληλες αιτιολογικές προτάσεις π.χ.: γιατί, επειδή, αφού, καθώς...
3.Να χρησιμοποιούμε παράλληλα και φράσεις που δηλώνουν
τα συναισθήματα μας ή φράσεις με τις οποίες προσπαθούμε να
προκαλέσουμε κάποια ανάλογα με τα δικά μας συναισθήματα στον αναγνώστη
π.χ.: δε συμφωνείτε ότι... /είναι κρίμα να... /είναι άσχημο
/ευχάριστο/σπουδαίο /ασήμαντο...
4.Καταλήγουμε
σ' ένα αιτιολογημένο και λογικό συμπέρασμα π.χ.: Έτσι...
/Επομένως.../Γι’ αυτό...